bulan 1

Kemiskinan dan Bagaimana Islam Mengatasinya (4&5)


4. Islam menolak pandangan Kapitalis

a. Islam menentang permikiran kapitalis. Golongan ini berpendapat harta dan keuntungan adalah milik orang kaya(pemberi modal) secara mutlak, dari awal hingga akhir. Mereka bebas membelanjakan harta yang dimiliki itu, sama ada memberi sedekah, menjadi bakhil, berbelanja mengikut nafsu shahwat dan sebagainya.

b. Asas kapitalis ini tidak diterima oleh Islam. Islam menganggap harta itu harta Allah. Orang yang mempunyai harta itu hanya sekadar pengurus yang diberi tanggung-jawab untuk mengurus harta itu mengikut apa yang digariskan.

c. Firman Allah dalam surah Al Hadid ayat 7
... dan belanjakanlah (pada jalan kebajikan) sebahagian dari harta benda(pemberian Allah) yang dijadikannya kamu menguasainya sebagai wakil...
5. Islam menolak pandangan Komunis/Marxism

a. Sama seperti kapitalis, Islam jugak tidak menerima pandangan komunis. Golongan ini berpendapat kemiskinan hanya boleh dirawat dengan penyamarataan harta kekayaaan dengan menolak sistem harta pemilikan peribadi. Semua aspek ekonomi dimilik negarakan.

b. Asas sistem ekonomi ini ditolak Islam memandangkan Islam menghormati sistem milikan persendirian, dan Islam membina hubungan antara individu dan masyarakat atas dasar tolong menolong dan toleransi, bukan atas dasar permusuhan antara individu.

c. Bagi mengubati sesuatu penyakit, tidak wajar ianya diubati dengan penyakit lain, lebih-lebih lagi dengan sesuatu yang lebih bahaya.

d. Sistem komunis ini akan menyekat kebebasan rakyat dan bakal menjadikan pemimpin menjadi diktator. Sistem ekonomi ini juga akan menjadi alat kepada parti pemerintah untuk menguasai rakyat secara total. Rakyat tiada kuasa untuk mengatakan tidak.

-----------------

KESIMPULAN

*** Islam menganggap kemiskinan itu satu masalah dan perlu mengatasinya dengan semampu mungkin.

مشكلة الفقر و كيف عالجها الإسلام
نظرة الإسلام إلى الفقر :-
1)الإسلام ينكر النظرة التقديسية
2)الإسلام ينكر النظرة الجبرية للفقر
3)الإسلام ينكر الاقتصار على الإحسان الفردى و الصدقات التطوعية
4)الإسلام ينكر النظرة الرأسمالية
5)الإسلام ينكر الماركسية

وسائل الإسلام فى معالجة الفقر :-

1)العمل
2)كفالة الموسرين من الأقارب
3)الزكاة
4)كفالة الخزانة الإسلامية بمختلف مواردها
5)إيجاب حقوق غير الزكاة
6)الصدقات الاختيارية و الإحسان الفردى

* لا بد من نظام الإسلام و مجتمع الإسلام
- الترقيع لا يجدى
- النظام اللإسلامى يزيد الإنتاج و يقلل الفقراء
- نظام الإسلام كل لا يتجزأ
- الفقراء ليسوا طبقة فى الإسلام
- كرامة الفقير مصونة

0 ulasan:

Catat Ulasan



Labels