bulan 1

KESAN TERHADAP PARA PEMUDA

Ringkasan Kertas Kerja

Tajuk:

AL-IMAM DOKTOR YUSUF AL-QARADHAWI DAN KESANNYA TERHADAP PARA PEMUDA

Oleh:DOKTOR ‘ISOM ‘ARYAN

Pembuka Bicara

Bismillahi Wassalatu Wassalamu ‘Ala Rasulillah Wa’ala Alihi Waman Walah.Ringkasan kertas kerja ini dipetik dari kertas kerja asal yang disediakan oleh Doktor ‘Isom ‘Aryan pada pembentangan beliau dalam Seminar Al-Imam Al-Qaradhawi yang diadakan pada tahun dua ribu lapan yang lepas.Maka dari kertas kerja ini bakal dibahaskan secara ringkas untuk makluman semua mengenai manhaj Al-Imam. Al-Imam Al-Qaradhawi dianggap salah seorang ulamak yang paling terserlah sama ada dalam pembawakan fiqh(fatwa) atau dalam memimpin manhaj “wasatiyyah” pada suasana hari ini.Dalam kertas kerja ini akan dikhususkan perbahasan mengenai kesan Al-Imam terhadap para pemuda dalam pembawakan beliau terhadap manhaj ini. Kita akan dapati beberapa faktor atau gejala yang menyebabkan kepada perlunya perubahan.Perubahan inilah yang dibawa oleh Al-Imam menerusi manhajnya:

Ø Keterlaluan sesetengah kelompok muslim dalam mengkafirkan muslim(التكفير)[1]

-Terdapat sebuah kumpulan di Bumi Mesir yang digelar “Jemaah Muslimin” yang terlalu segera dalam mengkafirkan beberapa individu muslim yang dirasakan telah melanggar beberapa syariat tuhan.

Ø Keganasan dalam kalangan pemuda

-Sesetengah golongan pemuda(الشباب)[2] yang ingin merubah sesuatu keadaan kepada lebih baik atau dengan erti kata ingin berdakwah tidak menggunakan manhaj atau wasilah yang dianjurkan oleh Islam.

-Golongan pemuda yang ingin mengguling pemerintah dengan kekerasan.

Ø Waspada terhadap para pemuda dalam mengeluarkan pendapat(fatwa)

-Mengingatkan kepada individu yang berfatwa tanpa mengikut manhaj atau kaedah yang tepat

Ø Politik dan senarionya[3]

-Perbahasan mengenai suasana politik di Mesir dan seluruh negara Islam.Berlakunya pemberontakan atau demonstarasi, kepelbagaian parti dalam meyertai pilihanraya mengikut ruang demokrasi, cengkaman kerajaan sekular.[4]

Ø Keberadaan Islam di Barat

-Muslim yang bermusafir ke barat sama ada untuk bekerja atau belajar.

-Menjadi masyarakat minoriti di bawah kuasa kerajaan bukan Islam.

-Kurangnya kemahiran Al-Imam bertutur dalam bahasa asing membuatkan sukar mesej pembawakan beliau sampai ke masyarakat barat.

-Adanya kumpulan(jemaah) muslim di Amerika dan Eropah.

-Kehadiran Al-Imam ke majlis fatwa bagi negara-negara Eropah.

Al-Imam juga menggunakan beberapa wasilah sebagai platfom dalam penyampaian mesej dakwah beliau ke seluruh pelusuk alam.

Ø Penyampaian dalam bentuk lisan

-Khutbah Jumaat

-Menghadiri apa saja program atau nadwah untuk menyampaikan ucapan.

Ø Penulisan[5]

-Puluhan kitab hasil dari penulisan Al-Imam tersebar ke seluruh dunia dan diterjemahkan dalam berbagai versi bahasa.Di antaranya:

(البنية الأساسية, الحلال والحرام فى الإسلام, الخصائص العامة للإسلام, الإيمان والحياة)

-Al-Imam banyak menyentuh perihal wanita dan kekeluargaan dalam karangannya sebagai pendorong kepada kemajuan wanita.[6]

Ø Bersua muka dengan pemuda

-Mengahadiri seminar atau kursus yang dianjurkan khas oleh pemuda dalam merapatkan ukhwah serta bertukar-tukar pendapat.

-Bermalam atau singgah dikediaman murid-muridnya.

Ø Penyampaian mesej Al-Imam dalam bentuk globalisasi (web rasmi)[7]

-Laman web rasmi beliau yang sering dikemaskini dan senantiasa memuatkan maklumat tentang aktiviti Al-Imam.

-Segala penjelasan isu antarabangsa tetap termuat dalam laman web tersebut mengikut komentasi dari Al-Imam.

Ø Menyertai seminar dan perhimpunan antarabangsa

-Mengahdiri mana-mana jemputan dari seluruh dunia.

Ø Keanggotaan yang ramai dalam pertubuhan badan fekah (مجامع فقهية)[8]

-Menubuhkan antaranya Kesatuan Ulamak Sedunia dan Majlis Fatwa Bagi Negara-Negara Eropah seperti yang diharapkan.

Ø Menyertai badan kebajikan

-Badan Kebajikan Islam Antarabangsa di Kuwait.

Ø Galakan kepada para pemuda

-Senantiasa memberi galakan kepada golongan pemuda dalam meneruskan usaha ilmiah dan gerakan dakwah serta memberi petunjuk dalam setiap amal mereka.

Seusai kalam

Demikian ringkasan hasil dari kertas kerja yang disiapkan oleh Doktor ‘Isom ‘Aryan.Dimuatkan dalam ringkasan ini beberapa pendapat saya pada bahagian nota kaki.Sekadar perbahasan pada ruang yang sempit ini mampu memberi kefahaman kepada kita mengenai manhaj “wasatiyyah” yang di pimpin oleh Al-Imam.Menjadi impian kita semua agar manhaj akan terpasak pada sanubari setiap insan untuk mengharungi oda kehidupan.Sepotong athar[9] yang sering kita temukan,sebaik-baik perkara adalah pertengahan.

Semoga Allah S.W.T. memanjangkan umur Al-Imam dan dikurniakan kesihatan berpanjangan disamping kita mampu untuk mengambil intipati pembawakan manhaj beliau dalam era dunia globalisasi hari ini mengikut acuan Quran dan Sunnah.Segala usaha Al-Imam dalam memperjuangkan manhaj ini, suka duka, mehnah yang dilalui, jatuh bangun dari perjuangan mudah-mudahan mendapat balasan yang terbaik dari tuan punya alam.Amin…

Ringkasan dan ulasan:Muhsin bin Ahmad Pengajian Islam dan Bahasa Arab, Universiti Al-Azhar.



[1] Kata Imam Malik RadhiAllahu ‘Anhu:Jika terdapat sembilan puluh sembilan tanda kekafiran pada seseorang itu tetapi namun masih terdapat satu tanda keIslamannya tidak boleh dihukum kafir terhadap individu tesebut (sikap berhati-hati seorang mukmin yang perlu ada pada setiap kita supaya tidak senang-lenang dalam mengkafirkan mana-mana individu).

Saya melihat suasana di Malaysia tidak terlepas dari budaya keji ini.Terdapat sebilangan kecil pendakwah yang sering menggunakan lafaz ini.Jelas ini jauh berbeza dengan kaedah dakwah yang dianjurkan dalam Islam.

[2] Manusia yang berumur lingkungan lima belas ke empat puluh tahun.

Kata Al-Imam:Golongan pemuda adalah generasi yang paling bernilai.Diibaratkan umpama matahari, bagaimana kekuatan cahayanya yang paling terik adalah ketika tengah hari.

[3]Pada pandangan saya, melihat suasana politik tanah air yang pada detik ini amat membimbangkan.Pertukaran kuasa, pilihanraya kecil rancak berlangsung sana-sini sedang umat terus dilanda bahana keruntuhan akhlak dan moral.Perlu kepada penelitian semula dari segenap aspek politik tanah air kepada perlunya pembaharuan dalam sistem pembentukan kerajaan.Mungkin di sana terdapat ruang untuk perbahasan mengenai “penggabungan parti”.Namun usaha ini tidak akan berlaku seandainya masih terdapat sikap ego, keterlaluan dalam mempertahankan dasar atau apa sahaja usaha yang cuba menidakkan usaha ini.

[4]Pandangan saya, senario pemerintahan dunia islam hari tidak langsung berlandaskan kepada Quran dan Sunnah kecuali dengan kadar yang sedikit.Maka di sini perlu kepada penekanan kepada seluruh muslimin untuk kembali melihat ajaran Islam yang hakiki.Firman Allah yang terlakar dalam kitabNya:(يا أيها الذين ءامنوا ادخلوا فى السلم كآفة):البقرة

[5] Manhaj Al-Imam dalam penulisan dengan mengetengahkan masalah-masalah yang terdapat perselisihan dalam kalangan ulamak sebagai panduan dan penjelasan mengenai setiap suruhan agama.

[6] Al-Imam mengikut manhaj gurunya Sheikh Ghazali dalam mempertahnkan wanita.Di sana terdapat ulamak fekah(fuqaha’) yang cuba menyempitkan ruang wanita dalam terjun ke beberapa bidang sedangkan tidak terdapat dalil atau nas yang sohih.

Al-Imam menggalakkan wanita dalam menyertai program-program berbentuk ceramah atau apa jua bidang ilmiah.

[7] www.islamonline.net/www.qaradawi.net

[8] Pertubuhan ini membahaskan di antaranya isu-isu mengenai masalah baru dalam agama atau urusan yang berhajat kepada pembaharuan dalam fatwa sesuai dengan masa dan tempat.

[9] :الأثرApa yang diriwatkan dari sahabat dan tabi’in sama ada tutur kata atau tingkah laku.Sebahagian besar ahli hadis meyatakan athar seerti dengan hadis(sila rujuk kitab ilmu hadis).

ثقافتنا بين الانفتاح والانغلاق


ثقافتنا بين الانفتاح والانغلاق
د. يوسف القرضاوي
{m/s99} دارالشروق

بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمة......
الحمد لله رب العالمين و الصلاة والسلام علي سيدنا محمد وعلي اله وصحبه ومن سار علي نهجهم في خدمة علم الله الوسيع والكشف عن أسراره الي يوم الدين.

أما بعد ,
فلا زالت (المسألة الثقافة )هي الشغل الشاغل للناس ,منذ بواكير النهضة الي اليوم و مهمة هذه الدراسة أن تؤصل هذه المعاني تأصيلا شرعيا ,فلا نعلق كلاما في الهواء غير مسنود بالأدلة التي تشد أزره . بل نعتمد- أول ما نعتمد –علي كتاب الله وعلي سنة رسوله الموثقة من مصادرها ,مستأنسة بتراث الأئمة ,وأقوال أعلام الأمة ,متبعة (سبيل المؤمنين),ومبتعدة عن (سبيل المجرمين).

.
 ثقافتنا..مفهومها وخصائصها..
مفهوم الثقافة...المعاجم الوسيط بأنها العلوم و المعارف و الفنون التي يطلب الحذق فيها.
معاجم اللغة (ث ق ف) : الحذق و الفطنة و التعديل و التقويم.
شارح : تأديب و تهذيب.
ثقافتنا(الثقافة العربية الاسلامية) بين الثقافات..
الأمم تختلف في الثقافات اختلافا كثيرا....فمنها ماتتجه ثقافتها الي -----> الروح
من الثقافات ما يتصل-----> الأرض -----> العقل
-----> السماء -----> الحس أو المادة
-----> بالسماء و الأرض معا. -----> ما يجمع بينها جميعا.
بين الثقافة الدينية و الثقافة الاسلامية....ان الاسلام دين و دنيا.
من التربية الشاملة هي التربية الاسلامية ----------------------------->عقلية
وكذلك : ثقافة الاسلامية --------------> الأدبية ----->خلقية
-----> اللغوية -----> بدنية
-----> التاريخية -----> اجتماعية
-----> الانسانية -----> عسكريةز
-----> العلمية -----> جنسية
-----> الفنية -----> وغيرها

خصائص ثقفتنا العربية الاسلامية.
خصائص هذه الثقافة----> الربانية : ثقافة معجونة بالجانب الالهي
----> الأخلاقية : للعنصرالأخلاقي *من غلو الجاهلية الي ثمرة الايمان الصادق في صدر الاسلام.
----> الانسانية : احترام الانسان / حقوق الانسان. ولقد كرمنا بني آدم.
----> العالمية : وما أرسلناك الا رحمة للعالمين.

----> التسامح : من العنصر الديني = اختلاف البشر في الأديان *أمةواحدة.
= حسابهم علي ما ضلوا أو انحرفوا
*لا تتبع أهواءهم.
----> التنوع : يؤدي الي ثقافة واسعة متنوعة = الدين واللغة والأدب والفلسفة
والفنون وعلوم الانسانية والطبيعية والرياضية.
----> الوسطية : التوازن . هذه الثقافة تمثل المنهج الوسط للأمة الوسط.
*وكذالك جعلناكم أمة وسط.= بين العقل و الروح
بين الفردية والجماعية.
-----> التكامل : الثقافة اللغوية تحذم الثقافة الدينية ومع الثقافات الأخري.
-----> الاعتزاز بالذات : بمصادر الربانية وغاياتها الانسانية.*الصراط المستقيم.
 الانفتاح في ثقافتنا...
دلائل الانفتاح في الثقافة الاسلامية....
القران: وأنزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب و مهيمنا عليه فاحكم بينهم بما وصينا بما أنزل الله ولا تتبع أهواءهم عما جاءك من الحق.المائدة 48 .
الحديث : اقترح الصحابة الي النبي بخاتم فيقبله,اقترح سلمان حفر الخندق في غزوة الأحزاب فيعامله.
وكذالك صحابة في تدوين المصحف.
المسلم يلتمس الحكمة من اي وعاء...... الحكمة من القران والسنة و الصحابة وغيرهم ولو من ايدي المشركين.
= الهدهد مع سليمان عليه السلام,اطلبوا العلم ولو بالصين.
ثقافة ترحب بالحوار...وجدنا ثقافتنا الأصلية ترحب بالحوار مع الآخر .
= الرسول وأقوامهم ,حوار الله مع خلقه.*واذ قال الخ.
الدعوة بالحكمة= ثقافات علماء المسلمين--->الدكتور مصطفي السباعي
--->الشيخ محمد علي الحركان
--->الأستاذ محمد المبارك
- ثقافة الحوارات كانت أيجابية لصالح الاسلام والمسلمين-
ثقافة تؤمن بالتجديد......الدين والحياة.
تجديد الدين هو -->الايمان به -->الفهم له -->الفقه فيه -->الالتزام والعمل بالأحكام
-->الدعوة اليه.
مجدد :عمر عبد العزيز, الشافعي(أصول الفقه),الغزالي(احياء علوم الدين).
يقال لنا:ارموا بهذا الفقه وهو جمدكم ليس خطأ للفقه ولكن لمن لايحسن قراءته
ونري أنهم الجامدين يسيئون الي أنفسهم.




 الانفتاح المحذور...

ان المسلم الحق متفتح علي الثقافات المختلفة ولكن بشروط وضوابط.
الانفتاح قبل النضج.....من الانفتاح المحذور أن يكون قبل مرحلة النضج,فمن طري العود,
قليل الخبرة ولا سقط في الأول الطريق وخرج من السباق.
الانفتاح المتساهل في الاخذ.....فهو يأخذ كل ما يجد , دون أن يبحث فيما يصح وما لا يصح.
=مثل: ما حدث لأمتنا تراثنا الثقافي باسم (الاسرائيليات).
المشهور منهم كعب الأحبار و وهب بن منبه - دخل الاسلام من أهل الكتاب قبل -
الانفتاح المبهور بثقافة الغير..
---> المرة الأولي مع الفلسفة اليونانية : الفلسفة كانت ممزوجة بالعلوم الطبيعية والرياضية والفلسفة الميتافيزيقية.
---> المرة الثانية مع الثقافة الغربية الحديثة التي غزت أمتنا في هذا العصر
= الغزو الفكري أو الاستعمار الثقافي.

 نماذج من تراثنا......
ابو حامد الغزالي..لقبه حجة الاسلام , شافعي مذهبا ,نشر علمه ببغداد.
يبحث كثيرا من أنواع العلم: علم الكلام , طرق أهل التعليم , طرق التفلسف , طريقة الصوفية , تفتيشي عن أقاويل الخلق من لباب الحق وغيرها. --- اطلع الغزالي علي الثقافات و الفلسفات باتجاهاتها وألوانها المختلفة ---

ابو الوليد ابن رشد..الامام أبو الوليد محمد أحمد بن رشد,مالكي مذهبا, المتوفي في أواخر القرن السدس الهجري(ت:595هجرة) ,يؤلف في فقه الماليكية(البداية). جده من أئمة الماليكية.
من كتبه: (المختصر) في علم الفلك ,(الكليات) في الطب , رسالة (المثلث الكروية) و (تلخيص السماء و العالم) لأرسطو
---كان ابن رشد في مجال العلمي مفتاحا بمفهوم الغربي الحديث وأساسه كانت النهضة الأوربية الحديثة في ما يقوم علي مشاهدة و تجربة علم الفلسفة---

قال القرضاوي: فهذا شعارنا الذي يجب أن نعلنه و نتمسك به في التعامل مع الثقافات المختلفة . وهو:
" تماسك بلا انغلاق و انفتاح بلا ذوبان".

مقدم للمدرسة الوسطية: محمد عبد الهادي اسحاق أحمد كلية اللغة العربية بالقاهرة.3 ذوالقعدة1429 1نوفمبر08 . الحمد لله.........تقبلوا مني فائق الشكر و الاجلال.

Pergerakkan Islam




Kesan Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi terhadap Pergerakkan Islam Al-Ikhwan dan Al-Jamaah Al-Islamiah di Mesir


بسم الله الرحمن الرحيم
Senandung bicara,

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian Alam.Selawat dan salam keatas penghulu pejuang Risalah Allah dan Imam para Rasul Muhammad Ibnu Abdullah , kepada seluruh ahli keluarganya yang suci, para sahabatnya yang Adil dalam menyebarkan kebenaran , para ulama al-amilin dan seluruh pengikut mereka sehingga hari pehitungan.



Dewasa ini dunia sering memperkatakan tentang kebangkitan islam dan pergerakkan islam selepas beberapa kejadian yang menggemparkan dunia berlaku.Dan kita dapat menyaksikan para pemikir hebat, artis terkenal dan masyarakat dunia seluruhnya tergerak untuk mengkaji apa itu islam dan akhirnya bersama dengan islam.Ini membuktikan pentingnya memperlengkapkan harakah islamiah dalam usaha dakwah berterusan agar sohwah islamiyyah dan khilafah islam itu kembali tertegak.Risalah ini adalah ringkasan dari 47 muka surat yang dibahaskan oleh Syiekh Akram Kassab tentang Kesan Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi terhadap Pergerakkan Islam Al-Ikhwan dan Al-Jamaah Al-Islamiah di Mesir pada persidangan Al-Imam Al-Qaradhawi bersama para pelajar dan sahabatnya yang dibuat di Doha Qatar tahun 2007 yang lalu.Moga kertas kerja ini memberi sinar baru dalam cahaya Wasatiyyah yang semakin berkilauan tika ini.

Warna definasi
 Kebangkitan -Bahasa : Bangun /Sedar.Kebangkitan -Istilah : Kebangkitan umat selepas kehilangannya iaitu hadirnya masyarakat umat islam berusaha untuk melenyapkan kegelapan dan berperanan membina tamadun untuk mentadbir bumi Allah ini.
 Tak’rif Pergerakkan Islam : Kumpulan yang menyeru agar sistem masyarakat keseluruhannya kembali kepada Islam dari sudut perundangan dan semua aspek kehidupan.
 Sebab-sebab lahirnya Kebangkitan Islam : Ada 4 faktor Utama= 1)Faktor Agama. 2)Faktor Ekonomi. 3) Faktor Politik. 4) Faktor gabungan dari apa yang disebutkan.

Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi dalam menjana pergerakkan dan kebangkitan.
-Menyumbang pemikiran dalam penulisan buku , artikel,syair dan lain-lain lagi.
-Mengadakan muhadharoh dan dialog bagi memudahkan pemahaman dan penjelasan.

Kesan Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi kepada Gerakkan Islam .
-Memberi kesan yang kuat kepada Gerakkan Islam dengan penulisan.
-Kata-katanya dijadikan sumber kekuatan.
-Keberanian dan Ketegasan dicontohi dalam menyampaikan kebenaran.
-Syair-syairnya menjadi perkara yang sentiasa didendangkan di kem pemuda-pemudi Gerakkan Islam.

Sebab-sebab tersebarnya permikiran Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi dan mendokong pembawakkannya.
-Melalui buku-buku dan yang dikatakan antara buku agama terlaris .
-Dijemput ke program tv untuk memberikan pendapat dan menjelaskan isu.
-forum , muktamar dan dialog
-menjadi anggota almajaamik alfiqhiyyah wal alamiyyah..
-Menjadi anggota majlis kebanyakkan kuliah-kuliah dan universiti-universiti Islam seluruh dunia.
-memghidupkan konsep taiysir dalam Fatwa dan tabsyiir pada dakwah.
-Menyertai Al-Ikhwan Al-Muslimun yang tersebar kepada lebih dari 70 buah Negara dan menjadikan bukunya asas rujukan.
-Tidak melupakan perhubungan medan dakwah moden diinternet dan sebab-sebab yang lain lagi.

Ianya menunjukkan kesungguhan Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi sendiri dalam menyebarkan islam. Buktinya Negara-negara arab , seluruh dunia sama ada ditimur mahupun yang dibarat mengkagumi dan meminta pandangan dan buah fikiran beliau.


Al-Ikhwan Al-Muslimun

Pengenalan Al-Ikhwan Al-Muslimun.Permulaan penubuhan jamaah Al-Ikhwan Al-Muslimun pada tahun 1928.Pengasasnya ialah Al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna.Wujud jamaah ini selepas kejatuhan khilafah islam diTurki pada tahun 1924 apabila melihat umat islam lemah dan ditindas.

 Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi dan Al-Ikhwan Al-Muslimun.
Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi menyertai pergerakkan islam Al-Ikhwan Al-Muslimun Ketika itu masih muda dan bergerak sebagai kader jema’ah.Peringkat mengenali Al-Ikhwan Al-Muslimun ialah semasa beliau berada di Maahad Al-Azhar tanta.dan Serius dalam menggerakkan kumpulan tersebut pada tahun ke 4 maahad walaupun mengenali pergerakkan Al-Ikhwan Al-Muslimun sebelum itu lagi.
 Perhubungan Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi dan Al-Ikhwan Al-Muslimun.
-Memberi teguran dan kritikkan membina ,dan Kesungguhan Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi ini sentiasa memberi semangat pada penggerak Al-Ikhwan Al-Muslimun.
-Pernah dipelawa menjadi mursyidul ‘am untuk Al-Ikhwan Al-Muslimun dan ini jawabannya: ”Sesungguhnya saya hendak menjadi mursyid kepada semua manusia dan orang Islam keseluruhannya bukan hanya pada satu kelompok sahaja dari kalangan mereka”.
 Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi mengambil istifadah dan terkesan dengan mereka.
Masyiekh Al-Ikhwan Al-Muslimun : As-Syiekh Al-Baha Al-Khuli . As-Syiekh Sayyid Saabiq . As-Syiekh Muhammad Al-Ghazali .Al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna .
 Faedah Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi kepada Al-Ikhwan Al-Muslimun.
1.Membuka percambahan pemikiran dikalangan anggota Al-Ikhwan Al-Muslimun.
2.Menzahirkan keebaikkan jama’ah dan mengkaji sesuatu dengan kesannya.
3.Menilai dan mengkaji kembali terhadap peristiwa-peristiwa yg menimpa Jamaah.
 Tiga individu penggerak Al-Ikhwan Al-Muslimun terhebat.
1.Al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna.
2.As-Syiekh Al-Qutb.
3.Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi.

Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi
1)Menyerapkan pemikiran kepentingan parti politik dalam gerak kerja Al-Ikhwan Al-Muslimin .
2)Penglibatan wanita dalam Majlis Tertinggi.
AL-JAMAAH AL-ISLAMIYYAH
Pengenalan Al-Jamaah Al-Islamiyyah .Kemunculannya pada zaman 70an .Orang yang bertanggungjawab dengan jamaah ini ialah As-Syiekh Umar AbdulRahman.
Diawal penubuhan Al-Jamaah Al-Islamiyyah Terkenal dengan kekuatan dan keganasan dalam misi dakwah mereka.mencegah kemungkaran dengan tangan (kuasa) aspek paling ditekankan dalam Jamaah.jihad merupakan perkara utama pada mereka .
 Al-Jamaah Al-Islamiyyah dan pendapat Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi
Al-Jamaah Al-Islamiyyah melalui pemikiran Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi ada dua marhalah:
Marhalah pertama Menyimpang dan Membahayakan: Al-Jamaah Al-Islamiyyah mengikut sahaja pandangan yang dilontarkan oleh syiekh mereka dan ada dikalangan mereka yag membid’ahkan dan menyesatkan orang lain dan ada juga yang menfasikkan dan mengkafirkan orang lain.
Marhalah kedua Mengkagumkan dan Menerima pandangan:Pada pertengahan 90an berlaku perubahan terhadap jamaah daripada bersikap ghulu dan bahaya kepada wasatiyyah dan seimbang. Daripada ganas dan syadid kepada kasih sayang dan tenang.
Sehinggalah beberapa resolusi dibuat pada januari 2000
-Menghentikan keganasan dengan berpandukan syarak dan pengamatan semasa.
-Mengambil tindakan tegas mengenai salah tafsiran tentang Jihad.
-Pengharaman ghulu dalam agama dan mengkafirkan orang islam dan beberapa perkara lain lagi.
Sekalipun diawal kemunculan Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi diharamkan buku, dilarang keras penyebaran, tidak ketinggalan juga dilontarkan dengan kata pembawa bid’ah dan ada juga yang mengkafirkannya namun kesudahannya Al-Jamaah Al-Islamiyyah merujuk pada Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi dan menjadikan karya-karyanya sebagai asas panduan penting kepada jamaah seperti:
1-Assohwah alislamiyyah bainal juhud wa tathorruf.
2.Awlawiyyaat alharakah alislamiyyah fi marhalatil qadimah.
3.Fi fiqhil aulawiyyat.
-Kita boleh lihat dalam kitab Pengharaman Ghulu dalam Agama ada tertulis : Al-Allamah As-Syiekh Ad-Duktur Yusuf Al-Qaradhawi.
-Dikalangan pakar rujuk Fiqh Al-Jamaah Al-Islamiyyah berkata:
“Wajib kepada setiap pergerakkan islam menilai sesuatu dari sudut kemaslahatan addururiyyah dahulu dari alhaajiah atau attahsiniyyah dan mestilah mengambil nasihat Al-Allamah Al-Kabiir Ad-duktur Yusuf Al-Qaradhawi”
-Dua pucuk surat diutuskan oleh Najih Ibrahim salah seorang Penyelidik Al-Jamaah Al-Islamiyyah megucapkan rasa terharu kepada pandangan dan buah fikiran yang diberikan Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi dan kasih sayang mereka yang amat sangat dikalangan ahli Al-Jamaah Al-Islamiyyah kepadanya.

Kesimpulannya, Kesan yang dibawa oleh Al-Imam Yusuf Al-Qaradhawi amat bermakna pada setiap peneraju gerakkan islam kini.Pendekatan yang mudah dan hikmah selari dengan keindahan yang dibawa oleh islam.Bagi pendapat saya kita selaku mahasiswa yang bertanggungjawab menterjemahkan gelombang ini kepada realiti haruslah bersama-sama untuk menyusun gerak kerja seiring dengan kebangkitan umat . Terima kasih kepada Syeikhuna Ustaz Fauwaz Fadhil diatas bimbingan dan menyedarkan warga melayu Mesir .
Muhammad Abdul Hadi Bin Ishak
Kuliah Lughah Al-Arabiah University Al-Azhar cairo
for Madrasah Wasatiyyah & Madrasah Al-Qaradhawi
Jangan bersedih .........Senyumlah...! Bukankah kita mengaku bahawa tiada Tuhan selain ALLAH dan MUHAMMAD itu nabi lagi pesuruhnya.



Labels