bulan 1

Status Anak Angkat dalam Islam


Yusuf Qardhawi, ulama kelahiran Mesir tahun 1926 yang sejak tahun 1961 tinggal Doha Qatar, dalam bukunya Halal dan Haram dalam Islam, menguraikan secara singkat perihal pengangkatan anak menurut Islam.

Pada masa jahiliyah, mengangkat anak telah menjadi ‘trend’ bagi mereka, dan anak angkat bagi mereka tak beda dengan anak kandung, yang dapat mewarisi bila ayah angkat meninggal. Inilah yang diharamkan.dalam Islam.

Prof. Dr. Amir Syarifuddin dalam bukunya ‘Hukum Kewarisan Islam’ menyatakan bahwa Hukum Islam tidak mengenal lembaga anak angkat atau dikenal dengan adopsi dalam arti terlepasnya anak angkat dari kekerabatan orang tua asalnya dan beralih ke dalam keekrabatan orang tua angkatnya. Islam mengakui bahkan menganjurkan mengangkat anak orang lain, dalam arti pemeliharaan.

Allah s.w.t. akhirnya menghapus budaya jahiliyah tersebut dengan menurunkan surat Al-Ahzab ayat 4 dan 5: ‘Allah tidak menjadikan anak-anak angkatmu itu sebagai anak-anakmu sendiri, yang demikian itu adalah omongan-omonganmu dengan mulut-mulutmu, sedang Allah berkata dengan benar dan Dia-lah yang menunjukkan ke jalan yang lurus. Panggillah mereka (anak-anak) itu dengan bapak-bapak mereka, sebab dia itu lebih lurus di sisi Allah. Jika kamu tidak mengetahui bapak-bapak mereka, maka mereka itu adalah saudaramu seagama dan kawan-kawanmu.’ Dengan turunnya ayat tersebut, maka Islam telah menghapus seluruh pengaruh yang ditimbulkan oleh aturan jahiliyah, misalnya tentang warisan dan dilarangnya kawin dengan bekas isteri anak angkat.

Hal ini sesuai dengan firman Allah dalam surat Al-Anfal ayat 75 yang berbunyi: ‘Keluarga sebagian mereka lebih berhak terhadap sebagian menurut Kitabullah,’ dan surat An-Nisa’ ayat 24 yang berbunyi: ‘Dan bekas isteri-isteri anakmu yang berasal dari tulang rusukmu sendiri.’

Secara panjang lebar Allah s.w.t. menjelaskan tentang halalnya mengawini bekas isteri anak angkat, yaitu ketika Rasulullah s.a.w. ragu dan takut bertemu dengan orang banyak ketika akan mengawini Zainab binti Jahsy, karena Zainab adalah mantan isteri Zaid bin Haritsah, atau dikenal dengan Zaid bin Muhammad. Hal ini sebagaimana difirmakan-Nya dalam surat Al-Ahzab ayat 37 – 40.

Pendapat Yusuf Qardhawi tersebut, diamini oleh Ahmad Asy-Syarbashi, sebagaimana dinyatakan beliau dalam bukunya Yas’alunaka, maka haramnya mengangkat anak adalah, apabila nasabnya dinisbatkan kepada diri orang tua yang mengangkatnya. Sedangkan mengangkat anak, apalagi anak yatim, yang tujuannya adalah untuk diasuh dan dididik tanpa menasabkan pada dirinya, maka cara tersebut sangat dipuji oleh Allah s.w.t.

Hal ini sebagaimana dikatakan sendiri oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadits riwayat Bukhari, Abu Daud dan Turmudzi: ‘Saya akan bersama orang yang menanggung anak yatim, seperti ini, sambil beliau menunjuk jari telunjuk dari jari tengah dan ia renggangkan antara keduanya.’

Laqith atau anak yang dipungut di jalanan, sama dengan anak yatim, namun Yusuf Qardhawi menyatakan, bahwa anak seperti ini lebih patut dinamakan Ibnu Sabil, yang dalam Islam dianjurkan untuk memeliharanya. Asy-Syarbashi mengatakan bahwa para fuqaha menetapkan, biaya hidup untuk anak pungut diambil dari baitul-mal muslimin. Hal ini sebagaimana dikatakan Umar ibn Khattab r.a. ketika ada seorang laki-laki yang memungut anak, ‘pengurusannya berada di tanganmu, sedangkan kewajiban menafkahinya ada pada kami.’

Ummat Islam wajib mendirikan lembaga dan sarana yang menanggung pendidikan dan pengurusan anak yatim. Dalam kitab Ahkam al-Awlad fil Islam disebutkan bahwa Syari’at Islam memuliakan anak pungut dan menghitungnya sebagai anak muslim, kecuali di negara non-muslim. Oleh karena itu, agar mereka sebagai generasi penerus Islam, keberadaan institusi yang mengkhususkan diri mengasuh dan mendidik anak pungut merupakan fardhu kifayah. Karena bila pengasuhan mereka jatuh kepada non-muslim, maka jalan menuju murtadin lebih besar dan ummat Islam yang tidak mempedulikan mereka, sudah pasti akan dimintai pertanggungjawaban Allah s.w.t.

Karena anak angkat atau anak pungut tidak dapat saling mewarisi dengan orang tua angkatnya, apabila orang tua angkat tidak mempunyai keluarga, maka yang dapat dilakukan bila ia berkeinginan memberikan harta kepada anak angkat adalah, dapat disalurkan dengan cara hibah ketika dia masih hidup, atau dengan jalan wasiat dalam batas sepertiga pusaka sebelum yang bersangkutan meninggal dunia.

Berkaitan dengan banyaknya anak yatim/yatim piatu di Aceh, maka usaha pemerintah dan lembaga-lembaga Islam untuk mendirikan suatu lembaga yang akan mendidik mereka secara simultan, merupakan amalan yang sangat dipuji, dan sejalan dengan perintah Allah s.w.t. Karena bila mereka jatuh ke pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab, baik karena ada niat diperjualbelikan (trafficking) atau dididik tidak sesuai dengan Islam (menjadi murtadin), maka ummat Islam di Indonesia akan mengalami kerugian yang luar biasa.





MINORITI- DR.YUSOF AL-QARDHAWI


Ciri-ciri Fiqh Minoriti ini ialah :


1. Menggabungkan khazanah silam dengan keadaan –keadaan semasa dalam menetapkan sesuatu hukum.
         
2. Mengaitkan keuniversalan Islam dengan realiti masyarakat kini  sehingga ia dapat menjawab persoalan masyarakat dengan baik.
         
3. Keseimbangan antara teks-teks syariat yang  bersifat cabangan dengan tujuan-tujuan syariat. Ia menggabungkan antara kedua-duanya sekalibagi menggambarkan kesyumulan ajaran Islam.
         
4. Memperhatikan setiap perkara yang telah diputuskan oleh ulamak terdhulu bahawa fatwa akan berubah dengan perubahan zaman, masa dan tempat.
         
5. Menjaga keperibadian muslim bagi setiap individu untuk berinteraksi dengan masyarakat sekeliling  sehingga mereka dapat mempengaruhi mereka.

Al-Qardhawi juga menyebutkan bahawa fiqh ini bersumberkan kepada sumber-sumber yang digunakan oleh para fuqaha’ secara umumnya iaitu al-Quran, al-Sunnah, Ijmak dan qias. Di samping kaedah-kaedah lain seperti mengamalkan sesuatu hukum berdasarkan kepentingan umum (masalih al-Mursalah), kaedah mencegah kemudaratan, (sadd al-dhara'i) tradisi masyarakat setempat (al-uruf) dan perkataan sahabat. (qaul al-sahabat).

Al-Qardhawi menjelaskan teras kepada membangunkan fiqh minoriti ini ialah :
 
1. Membuka pintu ijtihad bagi orang yang layak berijtihad dalam isu-isu semasa.
         
2. Memperhatikan kaedah-kaedah fiqh yang telah ditetapkan oleh ulamak seperti  segala perkara itu bergantung kepada tujuan-tujuannya (al-Umur bi maqasidiha), adat kebiasaan itu diakui sebagai dasar hukum (al-Adab muhakamat), hak-hak umat lebih didahulukan daripada hak-hak individu dan sebagainya.
         
3. Memperhatikan fiqh realiti yang sedang berlaku. Seorang ulamak yang berwibawa adalah seorang yang mampu memadukan hal yang wajib dengan realiti kerana ia tidak hidup dalam hal yang diwajibkan sahaja melainkan juga hidup dalam realiti yang dihadapinya. Inilah yang ditetapkan oleh ulamaka bahawa perubahan hukum dengan berubahnya zaman, tempat dan keadaan. Antara kewajipan fiqh realiti ini ialah ahli fiqh sentiasa mengetahui hakikat minoriti muslim sebelum memberi fatwa kepada mereka sebab keadaan minoriti dari satu wilayah ke satu wilayah yang lain adalah berbeza.
         
4. Memperhatikan keperluan umat secara keseluruhannya dan bukan terbatas kepada individu dengan adil dan saksama.
         
5. Membangunkan ijtihad di atas dasar kemudahan yang dapat memberi jalan keluar bagi setiap persoalan. Para sahabat lebih mirip memilih manhaj mempermudah dan meringankan sesuatu.
         
6. Memperhatikan kaedah  fatwa akan berubah dengan perubahan zaman, tempat , tradisi dan keadaan.
         
7. Menggunakan pendekatan secara bertahap  dalam rangka memperbaiki berbagai keadaan dan jauhnya mereka dari masyarakat majoriti Islam.  Metode bertahap ini merupakan hukum alam dan sunnatullah.
         
8. Mengenali keperluan dan kemudharatan masyarakat dengan melihat realiti yang berlaku bukan melihat persoalan-persoalan  dengan pandangan idealistic yang hanya bergantung di dunia mimpi. Di antara ciri syariat yang realistik ialah mengakui terhadap kemudaratan yang menimpa kehidupan manusia baik individu datau masyarakat.
         
9. Membebaskan diri daripada keterikatan terhadap satu mazhab tertentu dan agar seorang mufti tidak memaksa masyarakat untuk berpegang teguh terhadap satu mazhab. Ia harus melihat pelbagai pandangan dan yang kuat dalilnya serta memberi kemudahan dan keluasan walaupun berbeza dengan mazhab yang dianutinya.



Kemiskinan dan Bagaimana Islam Mengatasinya (4&5)


4. Islam menolak pandangan Kapitalis

a. Islam menentang permikiran kapitalis. Golongan ini berpendapat harta dan keuntungan adalah milik orang kaya(pemberi modal) secara mutlak, dari awal hingga akhir. Mereka bebas membelanjakan harta yang dimiliki itu, sama ada memberi sedekah, menjadi bakhil, berbelanja mengikut nafsu shahwat dan sebagainya.

b. Asas kapitalis ini tidak diterima oleh Islam. Islam menganggap harta itu harta Allah. Orang yang mempunyai harta itu hanya sekadar pengurus yang diberi tanggung-jawab untuk mengurus harta itu mengikut apa yang digariskan.

c. Firman Allah dalam surah Al Hadid ayat 7
... dan belanjakanlah (pada jalan kebajikan) sebahagian dari harta benda(pemberian Allah) yang dijadikannya kamu menguasainya sebagai wakil...
5. Islam menolak pandangan Komunis/Marxism

a. Sama seperti kapitalis, Islam jugak tidak menerima pandangan komunis. Golongan ini berpendapat kemiskinan hanya boleh dirawat dengan penyamarataan harta kekayaaan dengan menolak sistem harta pemilikan peribadi. Semua aspek ekonomi dimilik negarakan.

b. Asas sistem ekonomi ini ditolak Islam memandangkan Islam menghormati sistem milikan persendirian, dan Islam membina hubungan antara individu dan masyarakat atas dasar tolong menolong dan toleransi, bukan atas dasar permusuhan antara individu.

c. Bagi mengubati sesuatu penyakit, tidak wajar ianya diubati dengan penyakit lain, lebih-lebih lagi dengan sesuatu yang lebih bahaya.

d. Sistem komunis ini akan menyekat kebebasan rakyat dan bakal menjadikan pemimpin menjadi diktator. Sistem ekonomi ini juga akan menjadi alat kepada parti pemerintah untuk menguasai rakyat secara total. Rakyat tiada kuasa untuk mengatakan tidak.

-----------------

KESIMPULAN

*** Islam menganggap kemiskinan itu satu masalah dan perlu mengatasinya dengan semampu mungkin.

مشكلة الفقر و كيف عالجها الإسلام
نظرة الإسلام إلى الفقر :-
1)الإسلام ينكر النظرة التقديسية
2)الإسلام ينكر النظرة الجبرية للفقر
3)الإسلام ينكر الاقتصار على الإحسان الفردى و الصدقات التطوعية
4)الإسلام ينكر النظرة الرأسمالية
5)الإسلام ينكر الماركسية

وسائل الإسلام فى معالجة الفقر :-

1)العمل
2)كفالة الموسرين من الأقارب
3)الزكاة
4)كفالة الخزانة الإسلامية بمختلف مواردها
5)إيجاب حقوق غير الزكاة
6)الصدقات الاختيارية و الإحسان الفردى

* لا بد من نظام الإسلام و مجتمع الإسلام
- الترقيع لا يجدى
- النظام اللإسلامى يزيد الإنتاج و يقلل الفقراء
- نظام الإسلام كل لا يتجزأ
- الفقراء ليسوا طبقة فى الإسلام
- كرامة الفقير مصونة



Labels